Městské kulturní zařízení
Horšovský Týn
Nám. Republiky 105
346 01 Horšovský Týn
Podle pověsti vyoral kolem roku 1500 na tomto místě jistý měšťan jménem Křečka sošku sv. Anny asi půl lokte dlouhou z tmavého dřeva. Přinesl ji domů, ale soška se po tři roky znovu a znovu vracela na původní místo nálezu. Na místě byla postavena dřevěná kaple. Lokalita se těšila stále větší oblibě věřících, což vedlo k založení bratrstva sv. Anny v čele s Jiřím z Ronšperka s posláním vybudovat kamenný kostel. Základní kámen byl položen v roce 1507 a po devíti létech 5. dubna 1516 byl kostel slavnostně vysvěcen řezenským světícím biskupem Petrem Kraftem.
Velkého významu se dostalo kostelu za Trauttmansdorffů, kteří jako horliví katolíci podporovali kult světců spojený s konáním procesí a poutí na svatá místa. V roce 1697 dala postavit ovdovělá hraběnka Anna Marie z Trauttmansdorffu, rozená kněžna z Lichtensteinu, v blízkosti kostela při jeho jižní straně přesnou zmenšenou kopii chrámu Božího hrobu v Jeruzalémě. Jedná se o vzácnou stavbu svého druhu v našich zemích. Nad vchod byly vsazeny kamenné erby Trauttmanssdorffů a Lichtensteinů a pamětní deska s nápisem. O pár metrů dále byl postaven příbytek pro poddané, kteří byli pověřeni správou a ostrahou celého poutního areálu. (Vyhořel v roce 1945.)
V polovině 18. století za hraběte Františka Norberta Trauttmansdorffa došlo k barokní úpravě exteriéru i interiéru kostela, pouze presbytář si ponechal výrazné stavební prvky pozdní gotiky.
Nejrozsáhlejším stavebním zásahem bylo vybudování rodinné hrobky Trauttmanssdorffů v létech 1839–1842. Stavbu připravoval kníže Jan Norbert, ale provedena byla až za jeho syna Ferdinanda. Část hrobky se nachází pod kostelem, její rozšíření pokračuje západním směrem v mohutnou přístavbu s terasou opatřenou litinovým zábradlím. Empírové průčelí tvoří velký portál, lemovaný dvojicí litinových dórských sloupů. Sloupy i zábradlí byly vyrobeny v železárnách ve Ferdinandově údolí, několik kilometrů severozápadně od Horšovského Týna. Nad portálem v kruhové desce se nachází rodinný knížecí erb Trauttmansdorffů. Vnitřek krypty, empírově upravený, se stal posledním místem odpočinku 37 členů knížecí rodiny.
Poutní areál doplňuje empírová pohřební kaple z počátku 19. století s trojúhelníkovým štítem. V roce 1919 byl na severní straně areálu umístěn památník na počest zlaté svatby knížete Karla Jana Trauttmansdorffa a jeho choti Josefíny, rozené Pallavicini. Kamenné sousoší třech světců s oválnými reliéfy oslavenců a jmény jejich potomků na zvýšeném podstavci bylo vandalsky zničeno.
Slavné poutě ke kostelu sv. Anny, přerušené za 2. světové války, ukončila poslední velká pouť v roce 1951. Od té doby areál pozvolna chátral a stával se cílem vandalů. Jejich řádění vyvrcholilo v 60. a 70. letech minulého století, kdy za nečinnosti tehdejších státních orgánů bylo jimi zničeno celé vnitřní vybavení a zneuctěny ostatky uložené v hrobce. Tradice poutních míst, včetně procesí z bavorského Schwarzachu, byla obnovena v roce 1990. O rok později byly zahájeny práce na rekonstrukci celého areálu. Bohužel záměr obnovit bývalou slávu a velikost památky skončil krachem celé akce. Naštěstí se podařilo alespoň objekt kostela stavebně zajistit a pietně uložit zneuctěné ostatky zesnulých v kryptě. Poslední akt měl dohru u obvodního soudu v bavorském Lammu. V současné době je celý areál ve vlastnictví státu, zastoupeného Národním památkovým ústavem v Plzni.
Poutní kostel sv. Anny je pozdně gotická jednolodní stavba s presbytářem sklenutým bohatou síťovou klenbou s žebrovím. V presbytáři jsou zasazeny erby donátorů Wolfa z Ronšperka a Ziguny z Gutštejna. Hlavní loď je sklenuta valenou klenbou s lunetami. Na severní straně přiléhá ke kostelu štíhlá hranolová věž s barokní bání. Také západní průčelí nad terasou je barokně upravené. Podélné zdi jsou opatřeny gotickými opěráky, gotické jsou i portály bočních vstupů a některé zachovalé kružby oken.
Ke kostelu vede z města několik zastavení křížové cesty, která byla pořízena nákladem hraběnky Anny Marie z Trauttmansdorffu. Zastavení tvoří pět figurálních sousoší z roku 1696 od neznámého autora. Barokní plastiky představují ve směru od města Loučení Krista s Marií, Krista na hoře Olivetské, Bičování Krista, Korunování Krista trnovou korunou a Krista klesajícího pod křížem. Bohužel i tato sousoší poznamenal zub času a vandalismus.
K poutnímu místu se váže zajímavá pověst s přídechem horroru. Vypráví o malém dráteníkovi, který při jednom z pohřbů proklouzl do hrobky. Protože mu byla zima, zabalil se do nařaseného hedvábí, jímž byla hrobka vystlána, a usnul. Obřad skončil, pozůstalí odešli a pacholci uzavřeli hrobku. Dráteníčka v podzemí uvěznili. Čekala ho strašná smrt. Když ho po několika letech při dalším pohřbu objevili, měl prý místo rukou, jež si z hladu okousal, jen holé kosti.
/text z publikace Paměť domů/
Objekt patří pod správu Státního hradu a zámku Horšovský Týn, nám. Republiky 1, 346 01 Horšovský Týn, tel.: 379 423 111, mob.: 606 659 643, e-mail: horsovskytyn@npu.cz,
web www.horsovsky-tyn.cz
Foto: MKZ Horšovský Týn a Foto Vaneš Plzeň
Nechť si duben sebelepší bývá, ovčákovi hůl přec jen se zasněžívá.
Prší-li na 1. dubna, bývá mokrý máj.